Går det att använda ett samtida socialpolitiskt ställningstagande i kommunikation utan att det känns falskt och påklistrat?
Det tyckte vi att Eguale kunde.
Med Red Bean Initiative säljer vi kaffe med mens.
Brief
Bygg en PR-kampanj runt varumärket.
Vad?
En menscertifiering i en tjusig inramning. Lite väl valda kompisar som draghjälp.
Hur?
För att inte hamna i ytterligare en sunkig pinkwash-fälla bevisar vi att företaget faktiskt tänkt till kring sitt engagemang. En menscertifiering är väl för all del en bra idé i alla lägen, men när man förflyttar strålkastarljuset till plantage i andra och tredje världen skapas både trovärdighet och genuint viktiga förändringar. Sagt och gjort. Eguale menscertifierar, i den här fiktiva studentkampanjen, alla sina arbetsplatser. Här och där.
Som draghjälp och inspiration för formspråk och känsla lånar vi skamlöst in Liv Strömquist på ett hörn.