Eguale

Eguale. Fairtrade-märkta produkter.

Kampanj. Produktdesign. 

2019. 

Bakgrund

Går det att använda ett samtida socialpolitiskt ställningstagande i kommunikation utan att det känns 
falskt och påklistrat?

Det tyckte vi att Eguale kunde.

Med Red Bean Initiative säljer vi
kaffe med mens.

Brief

Bygg en PR-kampanj runt varumärket.

Vad?

En menscertifiering i en tjusig inramning. Lite väl valda kompisar
som draghjälp.

Hur?

För att inte hamna i ytterligare en sunkig pinkwash-fälla bevisar vi att företaget faktiskt tänkt till kring sitt engagemang.
En menscertifiering är väl för all del en bra idé i alla lägen, men när man förflyttar strålkastarljuset till plantage i andra och tredje världen skapas både trovärdighet och genuint viktiga förändringar. Sagt och gjort. Eguale menscertifierar, i den här fiktiva studentkampanjen, alla sina arbetsplatser. Här och där.

Som draghjälp och inspiration för formspråk och känsla lånar vi skamlöst in Liv Strömquist på ett hörn.